علت هاي روشن نشدن جاروبرقي

فرهنگ و هنر كشورهاي آسيايي

علت هاي روشن نشدن جاروبرقي

۵ بازديد

روشن نشدن جاروبرقي :

روشن نشدن جاروبرقي

روشن نشدن جاروبرقي 

جاروبرقي  جز مهمترين وسايل برقي در منزل است كه نقش اصلي را در تميز كردن خانه برعهده دارد. اين وسيله برقي نيز ممكن است مانند هر وسيله برقي ديگر به مرور و با گذشت زمان دچار خرابي شود. از مشكلات اصلي و رايج در جاروبرقي روشن نشدن است. دلايل مختلفي براي اين مشكل وجود دارد كه بايد آن ها را شناسايي كنيد تا از بروز مشكل جدي در دستگاه جلوگيري كنيد.

ما در اين مقاله چند دليل را كه منجر به روشن نشدن جاروبرقي ميشود را براي شما عزيزان بررسي ميكنيم.

علت هاي روشن نشدن جاروبرقي:

1-وجود قطعي در قسمت سيم رابط جاروبرقي

ممكن است سيم جاروبرقي، دوشاخه برق، طول خود سيم و يا بخشي كه به سيم جمع كن وصل مي‌شود داراي قطعي باشد. بايد با استفاده از وسيله‌اي به نام ولت متر، وجود قطعي در سيم را چك كنيد و از رسيدن درست جريان برق به قسمت موتور جاروبرقي مطمئن شويد.

بدين منظور با متصل كردن سيم‌هاي رابط به هم مي‌توانيد با اهم متر درست بودن يا نبودن سيم رابط را چك كنيد. براي بررسي وجود قطعي در قسمت سيم رابط راه ديگري نيز وجود دارد. شما مي‌توانيد با باز كردن درب جاروبرقي خود،  سيم دستگاه را به دوشاخه برق وصل كنيد و وجود يا عدم وجود قطعي را در دستگاه بررسي كنيد.

روشن نشدن جاروبرقي

2-معيوب بودن سيم جمع كن جاروبرقي

در اكثر موارد اين گونه ديده مي‌شود كه برق وارد سيم‌جمع‌كن شده ولي به سبب عدم اتصال شاخك‌هاي سيم جمع كن به حلقه‌هاي گردان قرقره، فاز يا نول و گاها هر دو وارد دستگاه نمي‌شوند،و در نتيجه جاروبرقي روشن نخواهد شد.

جهت رفع عيب كافي است شاخك‌ها را كمي به حالت عمودنزديك نموده، سپس قرقره را بر روي آن‌ها قرار دهيم. در نتيجه اين عمل حلقه‌هاي گردان برشاخك‌ها فشار وارد نموده و آن‌ها را به طرف پايين مي‌راند. حالت فنري شاخك ها، ارتباط بين آن‌ها و حلقه‌هاي گردان را من بعد ايجاد خواهد نمود.

 

3-سوختن رله جاروبرقي

جاروبرقي هايي كه داراي رله هستند تا زماني كه رله بسته نشود و كليد قدرت نير متصل نشود، جاروبرقي روشن نخواهد شد. براي تست رله بهترين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه به وسيله اهم متر سيم هاي متصل به كليد روي دسته جاروبرقي را بررسي كنيد. در صورت سالم بودن كليد روي دسته بايد خود رله را مورد آزمايش قرار دهيد. ابتدا جاروبرقي را به برق متصل كرده و سپس با يك پيچ گوشتي دسته عايق كليد قدرت رله را ببنديد. اگر دستگاه روشن نشد، عيب از رله نيست. اما در صورتي كه جاروبرقي روشن شد سيم هاي رابط و رله يا ساختمان داخلي آن دچار آسيب شده است و بايد آن ها را بررسي كنيد.

 

4-خرابي كليد خاموش روشن

براي بررسي خرابي كليد بايد با اهم متر كليد تست شود،در اين حالت در صورتيكه كليد مشكلي نداشته باشد بايد عقربه اهم متر در حالت روشن روي صفر و در حالت خاموش روي بي نهايت قرار بگيرد.

در غير اينصورت بايد كليد را تعمير و به احتمال زياد تعويض كنيد.

روشن نشدن جاروبرقي سامسونگ

5-خاموش شدن جاروبرقي در صورت داغ شدن ترموستات

در اغلب جاروبرقي ها ترموستاتي بر روي موتور تعبيه شده است تا در صورتي كه ميزان حرارت جاروبرقي زياد شد بصورت اتوماتيك موتور را خاموش كند تا پس از خنك شدن دوباره راه اندازي شود. از اين رو اگر در فواصل حدود 20 تا 30 دقيقه كار كردن جاروبرقي خاموش  شود اين موضوع كاملا طبيعي و مرتبط با عملكرد صحيح ترموستات جاروبرقي مي باشد.

اما گاهي ترموستات حساس مي شود و در اصل قدرت خود را از دست مي دهد. در اين شرايط ممكن است با هر بار گرم شدن موتور ترموستات عمل كند و موتور را از كار بياندازد. در نتيجه مي توان با بررسي ترموستات موتور جاروبرقي اگر ايراد از آن بود با برطرف كردن عيب مشكل را حل كرد. براي اين كار هم مي توانيد از يك ترموستات سالم براي چك كردن استفاده كنيد و هم اينكه با اهم متر سلامت ترموستات را بررسي كنيد.

 

6-فيلتر جاروبرقي

فيلترجاروبرقي  وظيفه هوا رساني به موتور جاروبرقي را بر عهده دارد. اگر هوا رساني در صورت كثيفي فيلتر درست انجام نشود موتور داغ كرده و سيستم ايمني جاروبرقي فعال‌شده و باعث خاموش شدن ناگهاني و يك‌باره آن مي‌شود. هميشه از تميز بودن  فيلتر جاروبرقي اطمينان حاصل كنيد.

 

7-قطع شدن مدار سري موتور

از ديگر علت هاي اصلي روشن نشدن جاروبرقي قطع شدن مدار سري. موتور مي باشد اگر يكي از مدارهاي سري موتور قطع شود جاروبرقي روشن نخواهد شد. براي مثال اگر يكي از فنرها و زغال مربوطه به كلكتور چسبيده نشود مدار سري موتور قطع است. اگر موتور را به صورت مستقل به برق متصل كرديد اما روشن نشد، آن را از برق جدا كرده و به وسيله اهم متر ارتباط ساير اجزا را مورد بررسي قرار دهيد. سپس در صورت بروز هرگونه مشكل آن را بررسي و آن را برطرف كنيد.

8- پرشدن كيسه جارو برقي

اگر خوش شانس باشيد روشن نشدن جاروبرقي تان مي تواند به علت پر شدن كيسه جاروبرقي باشد كه با خالي كردن يا تعويض كيسه جاروبرقي مشكل برطرف شده و جارو روشن مي شود و شما مي توانيد به كار خود ادامه دهيد.

روشن نشدن جاروبرقي الجي

راه‌هاي افزايش عمر و كارايي جاروبرقي :

1- از تا انتها كشيدن سيم جمع كن جاروبرقي سعي كنيد همواره پرهيز كنيد.

2- اگر حس كرديد هنگام استفاده صداي جاروبرقي تغيير مي‌كند در اسرع وقت نسبت به تعمير آن اقدام كنيد.

3- در صورت خاموش شدن ناگهاني جاروبرقي پاكت، پلاتين‌هاي سيم جمع كن، سيم رابط جريان برق، ترموستات و زغال را بررسي كنيد.

4- همواره از پر نبودن پاكت جاروبرقي و تميزي فيلترها مطمئن شويد.

5- سالي يك‌بار حتماً قطعات موتور جاروبرقي را چك كنيد.

كلام اخر

در صورت  نياز شما عزيزان به متخصصين مجرب ، جهت تعمير انواع لوازم الكترونيكي خود اعم از جاروبرقي ، پكيج ،تلويزيون، كولر گازي ،يخچال، ماشين لباسشويي،ماشن ظرفشويي و…. گروه متخصصين مستر تعمير چي در هفت روز هفته و 24ساعت شبانه روز اماده خدمت رساني به شما عزيزان  در محل زندگي تان مي باشند.

براي ارتباط با ما ميتوانيد با شماره هاي زير تماس حاصل فرماييد:

شماره دفتر مركزي:02165500930

يا با شماره موبايل هاي:09128652921،09399511687،09023094430،090223094420

تماس حاصل فرماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.