لوله موئي كولر گازي

فرهنگ و هنر كشورهاي آسيايي

لوله موئي كولر گازي

۱۳ بازديد

 

لوله موئي كولر گازي چيست؟

لوله موئي كولر گازي | علائم گرفتگي لوله مويي كولر گازي

لوله موئي كولر گازي | علائم گرفتگي لوله مويي كولر گازي

اين لوله هاي موئي عضو بسيار مهم و تاثير گذار سيستم تهويه هوا هستند ، كه از يونيت داخلي به سمت كمپرور و يونيت خارجي كشيده ميشود.
اين لوله ها از جنس مس و طولي بين 100 تا 400 سانتيمتر و قطر آن به8الي 10 ميلي‌متر مي‌رسد.
در سيستم هاي تهويه مطبوع براي ايجاد سرمايش و گرمايش نياز است كه سيكل تبريد را به دو بخش تقسيم كنيم بخش اول قسمت فشار بالا كه شامل خروجي كمپرسور و كندانسور بوده و قسمت فشار پايين كه اپراتور و ورودي كمپرسور مي باشد.

 

وظيفه لوله موئي كولر گازي چيست؟

كاربرد اين قطعه در كولر گازي بدين شكل است كه اين قطعه نقش انبساط و شكست زياد فشار سيستم را بر عهده دارد. به اين صورت كه مبرد از كندانسور با فشار بالا و حالت مايع با دماي تقريبي 35 – 45 درجه خارج مي شود تا به لوله مويي برسد. لوله مويي يا اكسپنشن كولر گازي وظيفه افت فشار مبرد و نيز ايجاد فرصت لازم را به جهت تبخير آن در اواپراتور بر عهده دارد.

علت گرفتگي لوله موئي كولر گازي:

زماني كه لوله موئي به دليل رطوبت به طور كامل مسدود شود، سيستم تهويه مطبوع و كولر گازي با افت عملكرد در سرمايش روبه رو خواهد شد يا به طور كلي متوقف مي شود. همچنين يك راه آسان براي شناسايي اين نقص، بررسي وجود يخ روي كويل اواپراتور و كويل كندانسور است.

آلودگي و عدم رسيدگي به موقع باعث ايجاد مشكل و گرفتگي لوله موئي خواهد شد. براي نمونه همينطور كه مي دانيد كويل كندانسور در چرخه سيكل تبريد بايد هواي بيرون از خانه را به داخل بكشد تا كل فرآيند خنك سازي و جابه جاي هوا تكميل شود.

بنابراين در هنگام مكش ممكن است شاخ و برگ و ذرات خاك كه در اطراف كويل دستگاه وجود دارد نيز به دستگاه بچسبد و دردسرهاي زيادي را ايجاد كند.

 

نشانه هاي گرفتگي لوله موئي كولر گازي:

1-پريدن فيوز

از علائم گرفتگي لوله موئي كولر گازي مي‌توان به پريدن فيوز اشاره كرد. كندانسور به لوله موئي راه دارد و همين امر باعث مي‌شود تا آلودگي‌ها از كندانسور به لوله موئي راه پيدا كند.

به همين جهت به مرور زمان باعث گرفتگي و كثيفي لوله موئي كولر گازي خواهد شد. به محض مطمئن شدن از گرفتگي لوله موئي، شما نياز به تعويض كمپرسور و لوله موئي داريد.

2-خاموش و روشني مداوم كمپرسور

علاوه بر سر و صداهاي عجيب و ناهنجار، ممكن است كمپرسور قطع و وصل شود. در چنين مواقعي، براي جلوگيري از بروز مشكلات بيشتر و حتي سوختن كولر، حتما كولر را خاموش كنيد و نگاهي به وضعيت لوله موئي بياندازيد. اگر مسيرش مسدود شده بود، به آن رسيدگي كنيد.

3-آمپر زدن دستگاه

آمپر زدن يعني چه؟ كولر گازي براي روشن شدن نياز به مقداري جريان ورودي دارد. اگر لوله موئي گرفتگي داشته باشد، اين جريان ورودي به كمپرسور بالا مي‌رود و قطعه‌اي به نام مدارشكن، جلوي ورود جريان بالا را به دستگاه مي‌گيرد؛ در نتيجه باعث خاموش شدن دستگاه مي‌شود. در چنين مواقعي كه دستگاه با اين مشكل مواجه مي شود اصطلاحا گفته مي‌شود دستگاه آمپر زده شده است.

4كاهش سرما كولر‌ گازي

در بعضي  از مواقع  ممكن است احساس كنيد كه كولر گازي آن توان خنك­‌كنندگي قبل را ندارد، اين مورد مي‌تواند يكي از علائم گرفتگي لوله موئي كولر گازي محسوب شود‌. بنابراين اگر احساس كرديد كه سرماي كولر گازي شما كم شده است، حتما اين لوله را مورد بررسي قرار دهيد.

لوله موئي كولر گازي | علائم گرفتگي لوله مويي كولر گازي

مزاياي استفاده از لوله موئي چيست؟

1-با استفاده از لوله موئي تا حد بسيار بالايي از هدر رفتن گاز ورودي جلوگيري مي‌شود و همين باعث خواهد شد تا جايگزين بهتري نسبت به ساير لوله ها باشد.

2-قيمت لوله موئي به نسبت ساير جداكننده‌ها بسيار پايين‌تر است.

3-لوله موئي نيازي به هيچ كنترل كننده‌اي مثل برق ندارد و براي بهتر كار كردن آن كافيست تا طول آن را افزايش دهيد.

4-لوله موئي كولر گازي حتي در زمان خاموشي دستگاه نيز در حال فعاليت است تا هنگام روشن شدن كولر فشاري به كمپرسور وارد نشود.

 

سايز لوله موئي كولر گازي

در پايين به سايز لوله موئي كولر گازي به نسبت قدرت‌هاي مختلف اين دستگاه از جمله كمپرسور اشاره خواهيم كرد:

BTU طول لوله برحسب سانتي متر قطر لوله برحسب سانتي متر
۴۰۰۰ ۲۷۵ ۱.۳۹۷
۵۰۰۰ ۱۸۳ ۱.۳۹۷
۶۰۰۰ ۲۲۰ ۱.۶۲۵
۱۲۰۰۰ ۱۸۳ ۲.۱۵۹
۱۴۰۰۰ ۱۵۳ ۲.۲۸۶
۲۴۰۰۰ ۱۰۰ ۸
۳۰۰۰۰ ۱۰۰ ۸
۳۲۰۰۰ ۷۵ ۹
۳۶۰۰۰ ۸۵ ۹

لوله موئي كولر گازي | علائم گرفتگي لوله مويي كولر گازي

كاربرد لوله موئي :

از لوله موئي در كولرهاي گازي و همچنين يخچال هاي خانگي استفاده مي شود استفاده از اين قطعه در ظرفيت هاي پايين مثل ظرفيت هاي 9هزار تا 60هزار  رواج دارد.

همچنين از اين قطعه براي كولرهاي پنجره اي نيز استفاده مي گردد و محل قرار گيري لوله موئي در خروجي كندانسور و بعد از از فيلتر مسير رفت قرار ميگيرد.

لوله موئي كولر گازي

كلام اخر:

در صورت  نياز شما عزيزان به متخصصين مجرب ، جهت تعمير انواع لوازم الكترونيكي خود اعم از كولر گازي ،يخچال، ماشين لباسشويي،ماشن ظرفشويي و…. گروه متخصصين مستر تعمير چي در هفت روز هفته و 24ساعت شبانه روز اماده خدمت رساني به شما عزيزان  در محل زندگي تان مي باشند.

براي ارتباط با ما ميتوانيد با شماره هاي زير تماس حاصل فرماييد:

شماره دفتر مركزي:02165500930

يا با شماره موبايل هاي:09128652921،09399511687،09023094430،090223094420

تماس حاصل فرماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.